Groene aspergesalade

Groene aspergesalade

Olijfolie is gezond? veel onverzadigde goede vetten en vitamine E en lekker.  Daarom kan ik een lekkere olijfolie niet meer wegdenken in mijn keuken, maar het aanbod is enorm en soms zie je door het olijvenbos de olijf niet meer 😊.  Ik leg je even uit hoe ik het doe.  Ik heb gewone olijfolie in huis die ik gebruik om mee te bakken en braden en olijfolie die ik gebruik om gerechten op smaak te brengen.  Extra vierge olijfolie?er is alleen met druk geperst? vind ik super geschikt bij koud gebruik.  Deze bijzondere olijfolie met uitgesproken smaak heeft geen smaakafwijkingen, een lager gehalte vrije vetzuren en proeft fruitig.  Bij verhitting gaat veel van de smaak verloren en kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen bij zeer hoge temperaturen. Vandaar dat ik deze alleen gebruik bij koude bereidingen.  Elke extra vierge olijfolie heeft zijn eigen aroma en smaak. Daarom vind ik het dus belangrijk dat je de olijfolie eerst even kan proeven vooraleer je aankoopt.  Meestal is goede, kwalitatieve olijfolie niet zo goedkoop en dan heb ik liefst eentje die bij mij past.
Wat je nog in mijn keuken kan vinden? Avocado-olie.  Super gezond en lekker als dipper met een stukje brood of bij een slaatje.  Zoals bij deze groene aspergesalade bijvoorbeeld.

Wat heb je nodig (voor 4 personen):

400 g groene asperges
2 avocado’s
handvol waterkers
40 g amandelen
2 koffielepels chiazaad
avocado olie
sap van ½ limoen en zeste van limoen
vers gemalen zwarte peper
grof zeezout

Hoe maak je het:

Snijd de vlezige achterkanten van de groene asperges.  Wanneer je dikke, groene asperges hebt, verwijder je ook de schil van het onderste deel van de stengels.  Dunne, groene asperges hoef je niet te schillen.  Snijd ze in stukjes en blancheer de asperges kort in licht gezouten water.  Ze mogen beetgaar zijn.  Giet af en laat uitlekken aan de kant.

Verwarm een beetje olijfolie in een pan en bak de aspergestukjes kort in de olijfolie.  Voeg een beetje grof zeezout toe en haal de asperges uit de pan.

Snijd de avocado’s in 2, verwijder de pit en gebruik een lepel om het vruchtvlees uit de schil te lepelen.  Maak blokjes van de avocado.

Neem een grote mengkom en meng hierin de groene asperges, waterkers, avocado stukjes, chiazaad en amandelen.  Breng op smaak met een beetje limoensap en zeste van limoen.  Enkele druppeltjes avocado-olie en een goeie draai van de pepermolen maken deze gezonde groene aspergesalade helemaal af.

Liefs,

image_pdfimage_print

Leave a Reply